Reklamacja jest roszczeniem złożonym w formie pisemnej, związanym z uszkodzeniem, utratą lub ubytkiem w przesyłce, powstałym w czasie od przyjęcia przesyłki do przewozu aż do jej wydania lub opóźnieniem w przewozie przesyłki.
Zakres i zasady naszej odpowiedzialności regulują odpowiednie przepisy Kodeksu cywilnego oraz innych ustaw i umów międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest stroną.
Reklamacje może złożyć osoba uprawniona. W przypadku spedycji towarów jest to zleceniodawca lub osoba uprawniona do rozporządzania przesyłką (nadawca lub odbiorca).
Roszczenie zleceniodawcy przeciwko spedytorowi winno być złożone spedytorowi w formie pisemnej w ciągu 6 dni od daty, w której klient dowiedział się lub powinien był się dowiedzieć o zaistniałej szkodzie. W terminie do 14 dni od dnia otrzymania reklamacji spedytor zobowiązany jest do potwierdzenia otrzymania reklamacji i udzielenia wyjaśnień co do sposobu i terminu jej rozpatrzenia.
Do zgłoszenia należy załączyć dokumenty określające stan przesyłki oraz opisać okoliczności powstania szkody/braków.
Reklamacje należy przesłać pocztą na adres:
ENPIRE Sp z o.o., ul. Toruńska 151, 85-880 Bydgoszcz, PL z dopiskiem „Reklamacja”
Dla zachowania terminu można, dodatkowo, przesłać reklamację drogą elektroniczną na adres: biuro@enpire.pl, jednak rozpatrywanie rozpocznie się po otrzymaniu oryginału dokumentów drogą pocztową.
Informujemy, że spisanie protokołu szkody w obecności kierowcy nie jest reklamacją, lecz jedynie wniesieniem zastrzeżeń do stanu przesyłki i samo w sobie nie niesie ze sobą żadnych skutków prawnych.
UWAGA! Złożenie reklamacji nie zwalnia od obowiązku uiszczenia opłaty za usługę spedycyjną.
Dokumenty niezbędne do złożenia reklamacji (należy załączyć do zgłoszenia reklamacyjnego):
*kopia potwierdzona za zgodność z oryginałem to kopia dokumentu, którego zgodność z oryginałem dokumentu została potwierdzona pieczątką firmową i własnoręcznym podpisem osoby upoważnionej do reprezentacji składającego reklamację.
Brak ww. dokumentów uniemożliwi rozpatrzenie reklamacji. W szczególnych przypadkach spedytor ma prawo żądać dodatkowych dokumentów, koniecznych do rozpatrzenia reklamacji.
Roszczenie względem spedytora ulega przedawnieniu po upływie jednego roku od:
Przedawnienie w praktyce oznacza, iż po upływie wskazanego terminu spedytor lub przewoźnik umowny, nie będzie zobowiązany do wypłaty odszkodowania i nie uwzględni żądania reklamacyjnego, nawet w sytuacji, gdyby co do zasady, ponosił odpowiedzialność za powstałą szkodę.
Po rozpatrzeniu złożonej reklamacji, spedytor prześle odpowiedź w formie pisemnej lub – w przypadku złożenia takiego wniosku przez reklamującego – za pośrednictwem poczty elektronicznej.
Odpowiedź spedytora na reklamację jest ostateczną decyzją spedytora w ramach postępowania reklamacyjnego.